(44강) 담보물
<본문>
1.나의 기운이 쇠하였으며 나의 날이 다하였고 무덤이 나를 위하여 준비되었구나
2.나를 조롱하는 자들이 나와 함께 있으므로 내 눈이 그들의 충동함을 항상 보는구나
3.청하건대 나에게 담보물을 주소서 나의 손을 잡아 줄 자가 누구리이까
4.주께서 그들의 마음을 가리어 깨닫지 못하게 하셨사오니 그들을 높이지 마소서
5.보상을 얻으려고 친구를 비난하는 자는 그의 자손들의 눈이 멀게 되리라
<설교>
만약 예수님이 세상이 환영할 영광의 모습으로 오셔서 세상을 위해 많은 일을 하시며 칭송을 받다가 엘리야처럼 불 수레를 타고 하늘로 가셨다면 예수에 대한 믿음은 어떻게 되었을까요? 당연히 십자가의 피, 죄, 용서의 문제는 없이 다만 자기 소원을 위해 예수라는 위대한 신을 믿는 것이 전부일 것입니다. 사람들이 부처를 찾는 것과 다를 바가 없게 되는 것입니다.
그런데 예수님은 전혀 다른 모습으로 오셨습니다. 세상이 무시할 수밖에 없을 천한 모습으로 오시고 하나님을 모독한다는 죄로 십자가에 못 박혀 죽으시고 부활하신 몸으로 하늘로 가신 것입니다. 그렇다면 누구든 예수를 믿는다 했을 때 가장 먼저 찔림을 받아야 하는 것은 예수님을 배척하고 못 박아 죽인 죄에 대한 것입니다.
하지만 현재의 기독교 믿음을 보면 예수님의 십자가 죽음은 마치 자신과 무관한 일인 듯 아예 잊고 있습니다. 그리고 부처를 찾는 사람들과 다를 바 없이 자기 소원이라는 것 하나를 마음에 품고 예수를 찾는 것입니다. 예수를 찾되 예수님을 향한 소원이 아니고 예수님의 피를 향한 간절함도 아니라 오로지 자신을 향한 소원과 간절함만 있을 뿐입니다.
그렇게 세상은 늘 독생자 아들을 보내시고 십자가에 죽게 하신 하나님과는 다른 생각과 다른 의도를 가지고 살아갑니다. 마치 동상이몽의 관계라고나 할까요? 모든 인간이 그렇다면 욥도 예외는 아닙니다. 욥이 비록 하나님을 경외하며 악에서 떠난 자로 살았다 해도 그 또한 자기를 위한 신앙이었을 뿐입니다. 최선을 다해서 하나님을 경외하는 신앙을 유지함으로써 욥이라는 자기 이름을 지키고자 한 것으로 생각할 수 있는 것입니다.
이러한 욥을 하나님이 간섭하고 계십니다. 하지만 있던 재산을 지켜주고 더 팽창하도록 도우시는 간섭이 아니라 모든 것을 잃어버리게 하셔서 가진 것이 없는 자로 하나님 앞에 세우시는 것입니다. 이로 인해서 욥은 자신을 보는 시각이 달라지고 하나님에 대해서도 하지 않았던 말을 하게 됩니다.
1절에서 욥은 “나의 기운이 쇠하였으며 나의 날이 다하였고 무덤이 나를 위하여 준비되었구나”라는 말을 합니다. 어떤 심정의 말인지는 아실 것입니다. 자신을 죽음을 앞둔 상태로 바라보는 것입니다. 분명한 것은 욥에게 고난이 없었다면 이러한 말은 하지 않았다는 것입니다.
또한 “내가 평안하더니 그가 나를 꺾으시며 내 목을 잡아 나를 부숴뜨리시며 나를 세워 과녁을 삼으시고 그의 화살들이 사방에서 날아와 사정없이 나를 쏨으로 그는 내 콩팥들을 꿰뚫고 그는 내 쓸개가 땅에 흘러나오게 하시는구나”(욥 16:12-13)라는 말도 당연히 할 이유가 없습니다.
하지만 하나님이 고난으로 끌어가시면서 하나님에 대한 욥의 생각이나 기도가 달라진 것입니다. 그리고 인간으로서의 자신의 본질을 제대로 보게 됩니다. 태어난 것을 원망하고 “주께서 주의 손으로 지으신 것을 학대하시며 멸시하시고 악인의 꾀에 빛을 비추시기를 선히 여기시나이까”(욥 10:3)라는 말도 하나님께서 하시는 일에 대한 불만과 같은 말로 들릴 수 있지만 중요한 것은 ‘하나님이 왜 이렇게 하시는가?’라는 생각과 의문이 욥에게서 시작되었다는 점입니다.
그렇게 보면 현대 교인의 문제는 하나님에 아무런 물음도 없이 믿음을 자신하는 것입니다. ‘하나님이 누구신가?’‘하나님이 나에게 왜 이렇게 하시는가?’‘나는 누구인가?’라는 고민과 물음이 없이 교회를 잘 다니는 것으로 신앙의 최소 조건만 채우면 된다는 사고방식이 팽배하다고 할 수 있을 것입니다.
이것이 우리의 현실이라면 하나님의 간섭은 어떤 방식으로 나타날까요? 계속해서 아무 물음도 고민도 필요 없도록 잘 살게 하시는 것일까요? 욥을 간섭하시고 인도하신 분이 오늘 우리에게 함께 하시는 하나님이시라면 우리로 하여금 고민하고 물으며 하나님을 찾도록 하실 것입니다. 그것을 위해서 우리의 삶을 흔드시고 가진 것을 잘라내실 수도 있음을 주지해야 합니다.
그래서 우리는 욥기를 보면서 욥의 신앙을 배우고 본받아야 하는 것이 아니라 욥에게서 하나님이 함께 하시고 인도하시고 동행하시는 세계가 어떤 것인가를 배우고 그것을 자기 신앙의 세계로 삼아야 하는 것입니다. 신앙에 대한 이러한 시각이 없이는 욥의 고난을 이해할 수 없게 됩니다. 그것을 욥 친구들에게서 확인할 수 있습니다.
2절을 보면 “나를 조롱하는 자들이 나와 함께 있으므로 내 눈이 그들의 충동함을 항상 보는구나”라고 말합니다.
친구들이 욥을 조롱하는 이유는 그들이 생각하는 신앙의 세계가 욥이 겪는 현실과는 전혀 달랐기 때문입니다. 그들은 자기 소유를 가져가시는 하나님을 생각해 본 적이 없습니다. 가져가시는 것이 아니라 팽창하게 해주시는 것이 하나님과 바른 관계에 있을 때 누리는 복으로 간주합니다. 그런 시각에서 보면 욥은 하나님과의 관계가 잘못되어 있는 것입니다.
예수님이 십자가에서 군중들에게 조롱을 받으시는 것도 그 이유였습니다. 하나님의 아들이라면 자신을 구원하지 못하고 십자가에서 죽을 수 없다는 것입니다. 하나님의 아들이 십자가에서 죽으시는 것이 하나님의 언약의 성취임에도 불구하고 그들은 예수라는 인간이 겪고 있는 상황만 본 것입니다.
결국 눈에 보이는 상황만으로 하나님과의 관계를 판단하겠다는 것은 하나님을 알지 못한 자의 어리석음을 스스로 드러내는 것일 뿐입니다. 이처럼 지금도 하나님을 알지 못하고 십자가를 모름으로 인해서 복음에 등을 돌린 채 자기 입맛에 맞는 말을 찾아가는 현상이 동일하게 발생하는 것입니다.
그러면 이 모든 것이 하나님의 일하심이라는 것은 어떻게 증거 되는 것일까요? 3절에서 욥은 “청하건대 나에게 담보물을 주소서 나의 손을 잡아 줄 자가 누구리이까”라는 말을 합니다. 자신의 고난이 죄로 인한 것이 아님을 보증해 주실 분은 하나님이라는 것입니다.
하나님은 욥을 하나님의 뜻 안에서 견고한 자로 세우기 위해 간섭하고 계십니다. 고난의 환경도 욥을 견고하게 세우기 위한 하나님의 조치였을 뿐입니다. 하지만 그것이 하나님을 알지 못한 자들에게는 죄로 인한 징벌로만 보일 뿐이고 조롱으로 돌아오게 됩니다. 이러한 욥에게 하나님의 보증은 무엇일까요? 그것은 욥을 찾아오셔서 말씀하신 것이라고 할 수 있습니다.
이처럼 고난은 욥을 여러 가지로 바꾸어 놓습니다. 고난이 없을 때에는 자신의 신앙생활이 자기 정당성이고 담보물이었겠지만 고난으로 인해서 욥의 신앙생활은 정당성의 가치로 인정받지 못하게 되었습니다. 그렇게 모든 것이 무너진 상태에서 하나님만이 자신의 정당성을 보증할 보증인이라는 것을 알게 된 것입니다. 자신의 정당성을 하나님에게서 찾는 것입니다.
우리도 항상 타인으로부터 인정받고 싶어 합니다. 바른 신앙생활을 통해서 신앙이 좋다는 정당성을 인정받고 싶어 하고 소위 형통한 사람을 통해서도 신앙이 좋아서 복 받았다는 말을 듣고 싶어 하기도 합니다. 하지만 신자로서의 정당성은 그렇게 드러나고 유지되는 것이 아닙니다.
고후 1:22절에 보면 “그가 또한 우리에게 인치시고 보증으로 우리 마음에 성령을 주셨느니라”고 말합니다.
하나님이 우리를 인치시고 성령을 주심으로 우리는 거룩하고 의로운 자로 인정됩니다. 그처럼 우리가 의로운 자로 천국에 가게 되는 보증으로 성령을 주신 것입니다. 그렇다면 여러분의 구원의 보증은 분명 하나님입니다. 이 말은 여러분께 있는 그 어떤 것도 구원의 근거로 삼지 않아야 한다는 뜻입니다. 반대로 고난과 어려움으로도 구원의 여부를 확인할 이유가 없는 것입니다. 성령 받음이 곧 하나님이 주신 보증이기 때문입니다.
담보물은 하나님이 주시는 것이지 우리가 내어 놓을 수 있는 것이 아닙니다. 우리가 무엇을 의의 담보물로 내어놓을 수 있겠습니까? 어떤 선행으로도 의롭게 될 수 없다면 담보물이 될 가치 있는 것은 아무것도 없습니다. 그럼에도 불구하고 선행과 자기 신앙생활을 근거로 구원을 확인한다면 하나님이 주신 담보물을 멸시하는 것일 뿐입니다.
말씀드린 것처럼 하나님은 성령을 보증으로 주셨습니다. 우리를 그리스도 안으로 부르시고 거룩하고 의로운 자가 되게 하셔서 영원한 생명에 참여하게 하시겠다는 하나님의 변하지 않는 보증입니다. 이러한 보증을 받은 자로서 자신이 아닌 하나님만 바라보기를 바랍니다.
Chapter 44
A Surety
My breath is corrupt, my days are extinct, the graves are ready for me.
Are there not mockers with me? and doth not mine eye continue in their provocation?
Lay down now, put me in a surety with thee; who is he that will strike hands with me?
For thou hast hid their heart from understanding: therefore shalt thou not exalt them.
He that speaketh flattery to his friends, even the eyes of his children shall fail. (Job 17:1-5 KJV)
(Sermon)
What would we react if Jesus had come to the world as a glorious figure doing many things for the world and gone to heaven in a chariot of fire? It is obvious that we would believe in Him as a heroic god for what we want to get regardless of the blood, sin or forgiveness. It would be no different from the reason for people to seek for Buddha.
Yet, Jesus didn’t come to the world in that kind of figure. He came as a lowly figure and was crucified as a malefactor of blasphemy and went to heaven after resurrection. Then, if one says one believes in Him, what should prick one’s heart first is the sin that one crucified him on the cross.
However, christians in the modern Christianity seem to disregard the matter and come to Him with their wishes like buddhists. They only find Jesus for making their dream come true regardless of His will or blood.
Likewise, people in the world live in the thoughts and intentions having nothing to do with those of God’s, sending His only begotten Son and letting Him die on the cross. It could be stated ‘lying in the same bed, but having different dreams.’ If all men are like that, Job is not an exception either. Although Job was living, revering God and eschewing evil, it was all for himself. It could be seen that he was trying to keep his name value by his life of faith.
God intervenes such person like Job not in the way of multiplying his possessions but taking all he had and standing him as one having nothing before God. In such situation, Job has a different angle to view himself and say something about God he had never said before.
In Verse 1, it says, “My breath is corrupt, my days are extinct, the graves are ready for me.” You probably know what he means by that. He sees himself as one who is about to die. One thing for sure is that he would never have said such without afflictions.
He wouldn’t, either, have said, “I was at ease, but he hath broken me asunder: he hath also taken me by my neck, and shaken me to pieces, and set me up for his mark. His archers compass me round about, he cleaveth my reins asunder, and doth not spare; he poureth out my gall upon the ground” in Job 16:12-13.
Yet, as God was leading him through the afflictions, he came to have different thoughts and prayer. Furthermore, he came to see the nature in himself. When he resented the fact that he was born alive in 10:3, “Is it good unto thee that thou shouldest oppress, that thou shouldest despise the work of thine hands, and shine upon the counsel of the wicked?”, although he sounds he was complaining against God, the thing is that he began to ask himself, ‘why is God doing that to me?’
In this sense, we should think about our problem that we are confident in the life of faith without asking ourselves such question. ‘Who is God?’ ‘Why is God letting me deal with these things?’ ‘Who am I?’ Without asking these questions, we might be satisfied only with what we do at church gatherings.
If it were our reality, how would God’s intervention appear to us? Do you think it would just be to let us continue to live without asking such questions? If the same God who got into Job’s life is our God, He would do the same thing to us. We should remember He would shake our life and take our possessions away from us.
Thus, we need to know what the world of faith God is leading Job looks like while meditating the Book of Job not emulating Job’s faith. We would never understand the afflictions of Job without having such point of view, which can be vouched by Job’s friends.
In Verse 2, it says, “Are there not mockers with me? and doth not mine eye continue in their provocation?”
The reason why his friends were mocking him was that the world of their faith was totally different from the reality Job was in. They thought multiplying possessions was God’s blessing, not taking away when in the right relationship with God. In such aspect, they saw Job was in the wrong relationship with God.
It is the same reason that Jesus was mocked by the people on the cross, thinking that He would never be dying on the cross if He were the Son of God. Even though His dying on the cross was fulfilling the covenant of God, they were only seeing the situation He was in.
That means that they judge the relationship with God only with what is visible, revealed as fools. Likewise, we can, today, find the same phenomenon that people seek for what they like to hear, not knowing the cross and ignoring the gospel.
If so, how can all the work of God be proven? In Verse 3, Job says, “Lay down now, put me in a surety with thee; who is he that will strike hands with me?”, meaning God is the only One that can prove his afflictions are not of his sin.
God is intervening Job’s life in order to edify him solid in the will of God. ‘All the afflictions’, he is experiencing, is also done in the purpose as well. However, it looks God’s judgement for sin to those who know not God, causing them to mock. What is the surety of God to Job, then? That is the fact that God visited him.
His afflictions changed him in many ways. Although his surety was his life of faith before the afflictions, it is no longer in the afflictions. In such situation, he came to learn that God is the only security to justify himself. He found his justification in Him.
We, too, would like to be acknowledged by others for our life of faith like Job before the afflictions. We would like to hear what we do is right in faith and prove it from so-called successful people as well. Yet, our justification can’t be shown that way.
In 2nd Corinthians1:22, it says, “Who hath also sealed us, and given the earnest of the Spirit in our hearts.”
God has sealed us and given us the Spirit, by which we are sanctified and justified. Thus, God has given us the Holy Spirit for our collateral to go to heaven. Then, our surety is God, which means we mustn’t consider anything from us for salvation. It also means that our afflictions or hardships can’t make sure our salvation either because receiving the Holy Spirit is the security itself.
Surety is only given by God not from us. What security would we show for righteousness? No matter what we do for righteousness, there is nothing that can be our security for the life. Nevertheless, if we were to convince ourselves for our salvation with changes in life and works for others, it would end up despising the grace of God, giving us the surety, the Holy Spirit.
As I have told you earlier, God has given us the Holy Spirit for security. The Spirit is God’s unchangeable surety that shows us His will that calls us into Christ and sanctifies us in the eternal life. I pray that we wouldn’t look at ourselves but only look up to God as the ones who have received the Holy Spirit!