카이로스의 삶

하나님이 모든 사람을 순종하지 아니하는 가운데 가두어 두심은 모든 사람에게 긍휼을 베풀려 하심이로다(로마서 11:32)

나는 날마다 죽노라(로마서 15:31)

◈신윤식 목사(은석교회)/욥기

(52강) 악인의 번성

Hebrew 2023. 6. 15. 19:32

<본문>

7.어찌하여 악인이 생존하고 장수하며 세력이 강하냐 

8.그들의 후손이 앞에서 그들과 함께 굳게 서고 자손이 그들의 목전에서 그러하구나 

9.그들의 집이 평안하여 두려움이 없고 하나님의 매가 그들 위에 임하지 아니하며 

10.그들의 수소는 새끼를 배고 그들의 암소는 낙태하는 일이 없이 새끼를 낳는구나 

11.그들은 아이들을 양 떼 같이 내보내고 그들의 자녀들은 춤추는구나 

12.그들은 소고와 수금으로 노래하고 피리 불어 즐기며 

13.그들의 날을 행복하게 지내다가 잠깐 사이에 스올에 내려가느니라 

14.그러할지라도 그들은 하나님께 말하기를 우리를 떠나소서 우리가 주의 도리 알기를 바라지 아니하나이다 

15.전능자가 누구이기에 우리가 섬기며 우리가 그에게 기도한들 무슨 소용이 있으랴 하는구나 

16.그러나 그들의 행복이 그들의 손 안에 있지 아니하니 악인의 계획은 나에게서 멀구나 

 

 

<설교>

욥 친구들의 주장은 ‘죄 지은 자에게는 반드시 재앙이 임한다’는 것으로 한결 같습니다. 하나님은 죄를 미워하시기에 죄를 지으면 반드시 심판을 받고 그 심판은 재앙으로 다가온다는 것입니다. 이들에게 욥의 재앙은 정의를 세우시는 하나님의 일하심이었습니다. 악인을 멸하시고 의인을 세우시는 하나님이 욥의 죄를 심판하신 것으로 생각한 것입니다. 

 

 

이에 대해 욥은 “어찌하여 악인이 생존하고 장수하며 세력이 강하냐 그들의 후손이 앞에서 그들과 함께 굳게 서고 자손이 그들의 목전에서 그러하구나 그들의 집이 평안하여 두려움이 없고 하나님의 매가 그들 위에 임하지 아니하며 그들의 수소는 새끼를 배고 그들의 암소는 낙태하는 일이 없이 새끼를 낳는구나”(욥 21:7-10)라는 말로 반론을 제시합니다.

 

 

하나님은 세상에 의를 세우시는 분입니다. 의를 세우시기 위해 악인은 심판하십니다. 하지만 세상의 현실은 다릅니다. 악인이 심판 받기보다는 오히려 번성합니다. 욥의 재앙이 악인에 대한 하나님의 심판이라면 모든 악인이 욥처럼 재앙을 받고 비참한 처지가 되어야 하는데 현실은 다릅니다. 

 

 

오히려 어디에서도 하나님이 정의를 세우신다는 것을 느낄 수 없을 정도로 여기저기에서 악인의 번성을 목격할 수 있습니다. 결국 욥은 21장의 말에서 친구들에게‘이러한 현실을 어떻게 해석해야 하는가?’라는 질문을 던진다고 생각할 수 있습니다.

 

 

사실 우리가 현실을 생각하면 하나님의 구원이나 일하심을 느낄 수 없습니다. 세상을 보고 있으면 하나님과 무관하게 세상 스스로의 힘에 의해 잘 굴러가는 것처럼 보입니다. 하나님과 무관하기에 악인이 잘되고 의인이 고난 받는 현실이 된다고 생각합니다. 그래서 하나님이 존재하고 살아계시면 ‘악한 자가 저렇게 잘 될 수가 있는가?’라는 나름 합리적 의심을 제시하기도 합니다. 

 

 

여러분은 악인의 번성을 어떻게 생각합니까? 욥 친구들의 생각처럼 세상 현실이 악인은 심판을 받고 의인은 복을 받는 것으로 드러나기를 바라십니까? 만약 하나님이 세상을 그렇게 다루신다면 여러분은 악인이 아닌 의인의 자리에서 복에 참여할 확고한 자신이 있습니까? 

 

 

의인으로 복 받을 자산이 없으니 입 다물고 있으라는 것이 아닙니다. 악인이 번성한다면 그것은 번성이 하나님이 주시는 복이 아니라는 뜻입니다. 악인은 하나님의 복에 참여될 수 없습니다. 따라서 세상에서 악인이 어떤 번성을 누린다 해도 그것은 말 그대로 세상의 시각에서 인정하는 번성인 것이지 하나님이 함께 하신다거나 복을 주셨다는 증거는 아닌 것입니다. 

 

 

번성이 하나님이 복과 무관하다면 쇠퇴나 미약함 또한 하나님의 복과 무관합니다. 다시 말해서 소유의 많고 적음이나 세상에서의 실패와 성공의 여부가 악인과 의인을 분별하는 기준이 되지 못하는 것입니다. 그래서 욥 친구들의 복과 저주, 번성과 재앙에 대한 시각은 크게 잘못된 것입니다.

 

 

만약 번성을 복으로 재앙을 저주로 규정 한다면 번성한자는 천국가고 재앙을 받은 자는 지옥 간다고 말해야 합니다. 복을 받았다는 것은 곧 하나님과의 의의 관계에 있다는 뜻이기 때문입니다. 하지만 우리는 성경을 통해서 이것이 아주 잘못된 편협한 생각이며 천국과 지옥은 그렇게 드러나지 않는다는 것을 확인 할 수 있습니다. 

 

 

그 일례로 부자와 나사로 이야기를 들 수 있습니다. 욥 친구들의 시각에서 구원 받은 신자는 부자입니다. 지금의 한국 교회 역시 부자의 번성을 하나님의 복을 받은 것으로 규정하는 분위기입니다. 거지 생활을 하는 나사로를 복 받은 자로 내세우는 것을 탐탁지 않게 여길 것입니다. 하지만 무엇이 복과 저주의 참된 실상인지는 이들의 죽음 이후의 세계로 증거 되었습니다. 

 

 

부자는 세상에서 번성을 누렸지만 죽음 이후에 지옥으로 갔고 나사로는 저주처럼 보이는 비참한 생활을 했을 뿐이지만 죽음 이후에는 아브라함의 품에 안겼습니다. 이것으로 세상에서의 번성이나 재앙은 죽음 이후의 세계와 무관함을 알게 됩니다.

 

 

욥도 12,13절에서 “그들은 소고와 수금으로 노래하고 피리 불어 즐기며 그들의 날을 행복하게 지내다가 잠깐 사이에 스올에 내려가느니라”라는 말을 합니다.

 

 

스올에 내려간다는 것은 죽음의 세계로 간다는 것을 뜻합니다. 즉 악인이 번성하고 노래하고 즐기는 행복한 인생을 산다 해도 그들 또한 모든 인간의 운명을 따라 잠깐 사이에 죽음의 세계로 들어갑니다. 이처럼 욥은 모든 인간은 죽는다는 대명제를 가지고 악인의 번성을 바라본 것입니다. 

 

 

우리는 번성한 자로 살고 싶어 합니다. 번성이 행복한 인생을 살게 한다고 생각합니다. 그래서 번성을 향한 욕망은 식지 않고 마르지 않습니다. 하지만 욥의 말처럼 인생은 잠깐 사이에 죽음의 내려갑니다. 죽음의 날까지 남은 우리의 날이 10년이든 20년이든 시간과는 무관하게 잠깐입니다. 시간이라는 것이 아주 짧기 때문에 언제 죽느냐는 것은 사실 무의미하다고 할 것입니다. 

 

 

욥이 죽음을 말하는 것은 삶의 허무를 말하기 위함이 아닙니다. 많은 재산을 누리기도 했고 모든 것을 잃어서 비참한 삶에 처하기도 한 욥이 죽음을 생각하면서 삶의 허무를 느끼고 친구들에게 번성도 허무하다는 말을 하는 것이 아닙니다. 

 

 

악인의 특징은 잠깐 사이에 다가오는 죽음에서 하나님으로 말미암은 생명을 경험하는 것이 없다는 것입니다. 모든 신자는 죽습니다. 신자는 죽음을 지금의 자기 문제로 끌어 당겨서 예수 그리스도로 인한 생명을 경험합니다. 따라서 신자에게 복은 번성이 아니라 그리스도의 생명에 속하게 된 것입니다. 이 사실을 증거 하는 것이 신자로 사는 것입니다.

 

 

14,15절을 보면 욥이“그러할지라도 그들은 하나님께 말하기를 우리를 떠나소서 우리가 주의 도리 알기를 바라지 아니하나이다 전능자가 누구이기에 우리가 섬기며 우리가 그에게 기도한들 무슨 소용이 있으랴 하는구나”라고 말합니다. 

 

 

잠깐 사이에 스올로 내려가는 것이 인생인데도 불구하고 생명이신 하나님과의 관계에 마음 두지 않고 오히려 전능자이신 하나님과 무관하게 자신의 힘으로 살고자 하는 어리석음에 대한 지적이고 비판입니다. 때문에 번성을 하나님과의 바른 관계의 증거로 볼 수 없다는 것이 욥의 주장입니다.

 

 

욥은 죽음도 하나님과 연결된 문제로 바라봅니다. 그렇기 때문에 죽음에 내려가는 인생임에도 불구하고 주의 도리 알기를 원하지 않는 것은 죽음 너머의 생명을 아예 없는 것으로 치부하는 어리석음인 것입니다.

 

 

그런데 우리가 느끼고 경험하는 생명은 육신으로 숨 쉬고 활동하는 것입니다. 반면에 소위 그리스도의 부활 생명은 우리가 실제로 느끼고 경험되는 것이 아닙니다. 그렇기 때문에 생명의 문제가 다른 믿음의 문제와 함께 관념적이고 교리적인 문제로만 고정되고 굳어진 상태라고도 할 수 있습니다. 그 때문에 세상에서 사는 문제와 번성에 더 관심이 기울어지는 것도 우리의 힘으로는 해결할 수 없는 문제입니다.

 

 

하지만 분명한 것은 성령이 죽음 안에서 새로운 생명의 세계를 소망하게 합니다. 하나님의 말씀에서 그리스도의 부활 세계를 소망하게 하시고 그 소망으로 그리스도 안에서 믿음으로 사는 것을 하나님이 누리게 하신 복으로 받아들이게 하는 것입니다.

 

 

세상은 죽음에서 인생의 허무함을 생각합니다. 죽음으로써 세상과 단절되며 소유와도 무관하게 되는 것을 허무로 인식하는 것입니다. 그리고 죽음을 인생의 끝으로 생각하기 때문에 세상에서의 생존, 즉 인생에 의미를 두는 것입니다. 그래서 ‘한번 밖에 없는 인생인데 잘 살아보자’는 생각을 하게 됩니다. 또는 ‘어차피 죽는 인생인데 아등바등 살 필요 있나 그냥 즐기며 살자’라는 생각도 하게 됩니다. 이 모든 것이 하나님과 단절된 자의 특성입니다. 

 

 

성경은 죽음을 하나님의 진노로 말합니다. 자연히 죽는 것이 아니라 죄로 인해서 하나님의 진노 아래로 끌려가는 것입니다. 그러므로 하나님과 단절된 관계로 살아가는 것이 진정한 죽음이고 영원한 멸망을 뜻합니다. 이처럼 전능자 없이 홀로 살고자 하는 것이 악인이며 이러한 악인의 번성은 헛될 뿐입니다.

 

 

우리의 마음은 세상의 번성을 따라가고 싶어 합니다. 하지만 신자는 그리스도의 부활생명에 운명을 두고 살아가는 사람입니다. 때문에 신자는 하나님의 진노의 자리인 죽음에서 인간의 실존 문제로 들어가야 합니다. 그렇게 하나님 앞에서 사는 것이 살아있는 것입니다.

 

Chapter 52

  

The Prosperity Of The Wicked

  

Wherefore do the wicked live, become old, yea, are mighty in power?

Their seed is established in their sight with them, and their offspring before their eyes.

Their houses are safe from fear, neither is the rod of God upon them.

Their bull gendereth, and faileth not; their cow calveth, and casteth not her calf.

They send forth their little ones like a flock, and their children dance.

They take the timbrel and harp, and rejoice at the sound of the organ.

They spend their days in wealth, and in a moment go down to the grave.

Therefore they say unto God, Depart from us; for we desire not the knowledge of thy ways.

What is the Almighty, that we should serve him? and what profit should we have, if we pray unto him?

Lo, their good is not in their hand: the counsel of the wicked is far from me. (Job 21:7-17 KJV)

  

(Sermon)

  

What Job’s friends claim is that those who have sinned will surely receive God’s punishments, saying that as God hates sin, they are judged by God and the judgement is afflictions. Job’s friends believe God shows His righteousness through Job’s afflictions. They think God, destroying the wicked and edifying the righteous, judged Job’s sins. 

  

To such, Job sets forth a counterargument by saying in Verses 7 to 10, “Wherefore do the wicked live, become old, yea, are mighty in power? Their seed is established in their sight with them, and their offspring before their eyes. Their houses are safe from fear, neither is the rod of God upon them. Their bull gendereth, and faileth not; their cow calveth, and casteth not her calf.”

  

God is the One, who builds righteousness in the world. In order to do that, He judges the wicked. Yet, the reality of the world seems different. The wicked are rather prosperous than judged. If Job’s situation were God’s judgement to a wicked person, all the wicked in the world would have to be as miserable as Job is by the judgement, which is not in the reality. 

  

On the contrary, many evil men are witnessed prosperous as if God wouldn’t care for righteousness, which makes Job ask his friends a such question connotatively at the end of the chapter, ‘how would you interpret such phenomena?’

  

In fact, taking a look at our reality, we can’t find God’s work or salvation. It seems that the world is running on itself well without God, vouching that the wicked prosper and the righteous suffer. That’s why people often say in their reasonable doubts, ‘how come bad people can be in such prosperity if God exists?’

  

What do you think of the prosperity of the wicked? Do you wish that the wicked were judged and the righteous were blessed as Job’s friends think? If God were to treat people such, are you sure that you would be blessed, not judged? 

  

I’m not saying you’d better be quiet because you are not righteous, but the prosperity of the wicked is not the prosperity God gives for blessing. The wicked can never participate in God’s blessing. Thus, no matter what kinds of flourishing the wicked have, it is merely the world’s point of view, not God’s at all.

  

If the prosperity in the world has nothing to do with God’s blessing, decline and weakness have nothing to do with God’s blessing either. In other words, the amount of possession or whether success or failure is not a criteria to discern the righteous and the wicked. Therefore, the perspective of Job’s friends at blessing and curse is erroneous. 

  

If prosperity were blessing and affliction were judgement, we would have to say those in prosperity would go to heaven and those in affliction would go to hell because blessing is related to God’s righteousness. However, we can learn that such thoughts are wrong and heaven and hell are not presented that way in the Bible.

  

For instance, we can think of the parable of ‘Beggar Lazarus and a rich man.’ In Job’s friends’s point of view, the rich man is a saved one. The modern Christianity seems to go parallel with that view. It is reluctant to say that Lazarus, in a begging life, is blessed. Yet, their deaths reveal the reality of blessing and curse. 

  

Although the rich man enjoyed his prosperity on earth, he went to hell, and Lazarus, who had a miserable life, were carried into Abraham’s bosom, by which we learn the prosperity and distress have nothing to do with the world after death. 

  

Job also says this in Verses 12 and 13, “They take the timbrel and harp, and rejoice at the sound of the organ. They spend their days in wealth, and in a moment go down to the grave.”

  

‘Go down to the grave’ means to die. That is, even if the wicked seem to enjoy happy lives in their prosperity, they go where all must go, death, at a blink of an eye. Likewise, Job sees the prosperity of the wicked in the premise that all must die. 

  

All wish to live prosperous. We think prosperity makes us happy. The desire for prosperity never stops nor gets dried in our hearts. Yet, as Job says, we are all soon to die. No matter how long our time is left, it is brief. When we die is actually meaningless since time flies by. 

  

Job doesn’t say death because he is pessimistic. It is not that he is telling his friends of vanity of life in death since he has experienced all, riches and misery. 

  

What characterizes the wicked is that they don’t experience God-given life at death. All believers die. They experience life by Christ while attracting death as their current matter. Thus, the blessing for believers is not prosperity but belonging to the life of Christ. To proclaim this is how they live as believers. 

  

In Verses 14 and 15, Job says, “Therefore they say unto God, Depart from us; for we desire not the knowledge of thy ways. What is the Almighty, that we should serve him? and what profit should we have, if we pray unto him?”

  

He is criticizing that even though it is true that life is like a vapor, disappearing to the grave, they would live on their own, disregarding God while forgetting the relationship with God of life, by which Job claims prosperity is not an evidence of the right relationship with God.

  

Job considers death in relation to God as well. Thus, he says it is silly that one doesn’t want to know the way of the Lord, disregarding the life, despite that one is transitory. 

  

Yet, what we can feel and experience for life is our physical activities, breathing in and out. On the other hand, the life of Christ in His resurrection is something we can’t grasp in body. It is a condition that the matter of life along with other matters of faith is fossilized only in doctrine and ideology. Consequently, the nature to prefer to have prosperity and care for things in the world than the life eternal is out of the range to control in our ability. 

  

However, one thing for sure is that the Holy Spirit makes us desire for the world of the new life in the condition of death, enabling us to long for the resurrection of Christ at the Word of God and receive the life of faith in Christ as God’s blessing. 

  

The world perceives death as a vain thing, disconnecting from all possessions. In addition, since the death is deemed the end of life, the surviving life in the world is only meaningful to the world. That’s why we often here, ‘we must enjoy our life because we only live once’ or ‘we don’t have to be picky about things in life as we all eventually die’, whose character is disconnected from God. 

  

The Bible says death is the result of God’s wrath. One doesn’t naturally die but is drawn to death by the wrath of God because of one’s sin. Therefore, living in disconnection from God is death in a real sense, and eternal condemnation. In this sense, one who would live without the Mighty is the wicked, whose prosperity is nothing but vanity. 

  

Our mind pursues success in the world. Yet, believers are the ones who live in the destiny of the life of Christ’s resurrection. Therefore, they are to enter the substantial matter from the seat of God’s wrath, death. This is how believers live in the life eternal before God every single day!

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